
Almanca „Geist“ kavramı tarihsel süreçte, filozofi,
teoloji, psikoloji ve günlük dilde farklı
anlamlarda kullanılıyor.

Dini bağlamda ise “Geist” kavramı öte dünya, ahiretle bağlantılı. Genellikle spritüel anlamda tanrının oluşturduğu transandantal
ruhanilik hali, hatta tanrıyla özdeşlik olarak tanımlanıyor. Christ dünya görüşünde ise
güvercin ya da göz sembolüyle Kutsal Ruh,
Tanrının Ruhu olarak adlandırılmakta.Hegel filozofisi ve Wilhelm Dilthey’in tin bilimleri (Geisteswissenschaft) öğretisinde de görüleceği gibi Alman
Idealizminin geleneğinde“Geist” terimi bireysel yapıyı aşan
anlamda kullanılmıştır.
“Geist’ın
doğası” sorusu metafiziğin ana temasını oluşturmakta.
Geist kavramı Hint-Avrupa dilinde *gheis-
kökünden gelmekte; ürperme, titreme, heyecanlanma
ayrıca korkma, dehşete kapılma gibi anlamlar taşımakta. Muhtemelen yoğun ve
uzun süren rüya, vizyon, trans fenomenlerini belirtmek için kullanılmış. Hint-Avrupa dili ailesinin bir alt
grubu olan batı-german dilinde “doğaüstü varlık” anlamına gelen *ghoizdo-z kelimesi
hıristiyanlığın kabul edilmesi sırasında yeniden yorumlanarak Incil’deki Spiritus Sanctus (Kutsal
Ruh) kavramına hizmet etmiş. Bu nedenle *ghoizdo-z kelimesinin
German halkının bir çok kültürde olduğu gibi
yaygın olan “doğaüstü
varlık” yani hayalet (Gespenst) inanışı çağımızda hala Geist kavramıyla
karıştırılmasına sebep olduğu düşünülmektedir. Geist kavramı latince spiritus anlamına gelen nefes, soluk ile de ilişkilendirilmiştir.
Kaynak:
http://de.wikipedia.org
Deutsches Wörterbuch
von Jacob Grimm und Wilhelm Grimm
http://www.philosophie-woerterbuch.de

Almanca „Geist“ kavramı tarihsel süreçte, filozofi,
teoloji, psikoloji ve günlük dilde farklı
anlamlarda kullanılıyor.

Dini bağlamda ise “Geist” kavramı öte dünya, ahiretle bağlantılı. Genellikle spritüel anlamda tanrının oluşturduğu transandantal
ruhanilik hali, hatta tanrıyla özdeşlik olarak tanımlanıyor. Christ dünya görüşünde ise
güvercin ya da göz sembolüyle Kutsal Ruh,
Tanrının Ruhu olarak adlandırılmakta.Hegel filozofisi ve Wilhelm Dilthey’in tin bilimleri (Geisteswissenschaft) öğretisinde de görüleceği gibi Alman
Idealizminin geleneğinde“Geist” terimi bireysel yapıyı aşan
anlamda kullanılmıştır.
“Geist’ın
doğası” sorusu metafiziğin ana temasını oluşturmakta.
Geist kavramı Hint-Avrupa dilinde *gheis-
kökünden gelmekte; ürperme, titreme, heyecanlanma
ayrıca korkma, dehşete kapılma gibi anlamlar taşımakta. Muhtemelen yoğun ve
uzun süren rüya, vizyon, trans fenomenlerini belirtmek için kullanılmış. Hint-Avrupa dili ailesinin bir alt
grubu olan batı-german dilinde “doğaüstü varlık” anlamına gelen *ghoizdo-z kelimesi
hıristiyanlığın kabul edilmesi sırasında yeniden yorumlanarak Incil’deki Spiritus Sanctus (Kutsal
Ruh) kavramına hizmet etmiş. Bu nedenle *ghoizdo-z kelimesinin
German halkının bir çok kültürde olduğu gibi
yaygın olan “doğaüstü
varlık” yani hayalet (Gespenst) inanışı çağımızda hala Geist kavramıyla
karıştırılmasına sebep olduğu düşünülmektedir. Geist kavramı latince spiritus anlamına gelen nefes, soluk ile de ilişkilendirilmiştir.
Kaynak: http://de.wikipedia.org
Deutsches Wörterbuch von Jacob Grimm und Wilhelm Grimm
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder